Pirkanmaan liitto toivoo lähijunapilotin jatkoon rahoitusta lisätalousarviosta
Liikenne- ja viestintäministeriön ilmoitus optiokaudesta pitäisi tulla maaliskuun loppuun mennessä.
Joulukuussa 2019 alkanut Pirkanmaan lähijunaliikennepilotti sai jatkoa tälle vuodelle. Liikenne- ja viestintäministeriön ja VR:n välisellä sopimuksella henkilöjunaliikenteen ostaminen jatkuu kuluvan vuoden kesäkuun loppuun saakka. Sopimus sisältää jatko-option loppuvuodesta.
- Lähijunaliikenteen pilotin jatkuminen loppuvuodesta edellyttää, että eduskunta myöntää lisätalousarviossa junaliikenteen ostamiseen lisärahoitusta, sanoo Pirkanmaan liiton edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela. Liikenne- ja viestintäministeriön ilmoitus optiokaudesta pitäisi tulla maaliskuun loppuun mennessä.
Koskelan mukaan Pirkanmaan lähijunapilotin toimijat toivovat liikenteen jatkuvan. Tätä tukee myös Tampereen seudun MAL-sopimukseen (maankäyttö, asuminen, liikenne) kirjattu seudun ja valtion yhteinen tahtotila.
– Sopimuksen mukaisesti lähijunaliikenteen edellytykset ja palvelut paranevat valtion ja kuntien yhteistyöllä. Tesoman junaseisake on valmistumassa elokuussa. Lisäksi Nokian, Lempäälän ja Oriveden liikennepaikkoja parannetaan, toteaa Koskela.
Lähijunaliikenteen lisääminen kiinnostaa Pirkanmaalla. Tampereen seutu laatii parhaillaan selvitystä kehittämistarpeista. Sastamala tekee selvitystä ja Mänttä-Vilppula sekä Parkano ovat olleet aktiivisia junaliikenteen lisäämiseksi. Akaan Toijala on pääradalla merkittävä asemapaikka.
Pirkanmaalla avautui vuoden 2019 joulukuussa 25 uutta lähijunayhteyttä palvelemaan arkiliikenteen tarpeita. Vuorot kasvoivat Tampereen ja Nokian, Tampereen ja Toijalan sekä Tampereen ja Mänttä-Vilppulan välillä. Osana uusia vuoroja Pirkanmaalla aloitti myös uusi M-lähijuna, joka on täydentänyt vuorotarjontaa Nokian ja Tampereen sekä Toijalan ja Tampereen välillä.
Tutustu lähijunapilotin Rakastu raiteisiin -sivuihin tämän linkin takaa.