Suomi sai EU-rahoitusta viidelle raidehankkeelle yhteensä 58,3 miljoonaa euroa
Pääradalta on kaksi hanketta rahoitettavien joukossa. Pirkanmaan liiton mielestä tämä on hyvä alku.
Suomi sai EU-rahoitusta Verkkojen Eurooppa -ohjelman (CEF, Connecting Europe Facility) lisähausta merkittäville ratahankkeille yhteensä 58,3 miljoonaa euroa. Euroopan komissio myönsi rahoitusta 16.7. tehtyjen päätösten perusteella yhteensä lähes 2,2 miljardia euroa eurooppalaisille liikennehankkeille. Verkkojen Eurooppa -ohjelma edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) investointeja. Nyt rahoitettavien suomalaishankkeiden joukossa ovat:
- Pasila–Riihimäki-radan parantaminen 6,5 miljoonaa
- Oulu-Laurila-Tornio-Haaparanta -raideyhteyden kehittäminen 1,6 miljoonaa
- Kouvola-Kotka-Hamina-raideyhteyden parantamisen suunnitteluun 1,68 miljoonaa
- Espoon radan suunnittelu 11 miljoonaa
- Turun tunnin junan suunnittelu 37,5 miljoonaa
- Suomi-radan suunnittelulle Suomi oli hakenut 11,7 miljoonaa, mutta tämä hanke - yhdessä Vantaan ratikan kanssa - jäi ilman rahoitusta tällä hakukierroksella. Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteen mukaan Suomi on kuitenkin sitoutunut hakemaan Suomi-radalle EU-rahoitusta tulevilla CEF-hakukierroksilla.
Päärataryhmän puheenjohtaja, Pirkanmaan liiton maakuntajohtaja Esa Halme on kokonaisuuteen tyytyväinen.
- Tämä on hyvä alku. EU-ydinverkon hankkeet saivat odotetusti rahoitusta. Nyt meidän täytyy viedä hankkeita systemaattisesti kokonaisuutena eteenpäin ja katsoa, että hyödynnämme kaikki oleelliset rahoituskanavat, ml. EU:n elvytyspaketin investointimahdollisuudet.
Myös päärataryhmän sihteeri, Pirkanmaan liiton edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela pitää hyvänä, että EU-rahoitusta pääradan kehittämiseen on tulossa. Useita vuosia pysähdyksissä ollut pääradan laajempi kehittäminen Helsingin ja Tampereen välillä pääsee nyt käyntiin.
- Tämä on tärkeää Suomen kasvukäytävälle, että Pasila-Riihimäki 2. vaiheen rakennussuunnitteluun tulee EU-rahoitusta. Nyt on kova tarve päästä mahdollisimman nopeasti myös itse rakentamiseen. Suunnitteluprosessit ovat olleet erittäin pitkiä. Pääradan peruskorjauskin on vielä rakennussuunnitteluvaiheessa. Koko pääradan kannalta positiivista on, että EU-rahoitusta tulee myös yhteysvälin Oulu-Laurila-Tornio-Haaparanta suunnitteluun, toteaa Koskela.
Suomi-rata jäi ilman sille haettua selvitysrahoitusta. Palvelutason kehittämisselvitys pitää sisällään myös mahdollisen uuden linjauksen Helsingin ja Tampereen välille. Koskelan mukaan kielteinen päätös oli odotettu, koska hankeyhtiön lopullinen perustaminen on vielä kesken ja nyt EU-tukea saaneiden hankkeiden tulee alkaa viimeistään tänä kesänä elokuun 26. päivään mennessä.