Hyppää sisältöön

Tampereen henkilöratapihalle ja Jyväskylän radalle EU-rahoitusta, pääradan oleelliselle investoinnille ei

| Edunvalvonta, Pirkanmaan liitto, Saavutettavuus ja liikenne

Pääradalla on jo suuri tarve päästä edistämään myös Helsinki-Riihimäki 3. vaihetta ja Helsinki-Tampere -peruskorjausta.

Suomen valtio haki monivuotisesta Verkkojen Eurooppa -liikenneohjelmasta (CEF, Connecting Europe Facility) ensimmäisessä haussa rahoitustukea useille valtion hankkeille ja myös ei-valtiollisten toimijoiden hankkeille.
Euroopan komission 29.6.2022 julkaisemalla päätöksellä EU-rahoitusta tulee Tampereen henkilöratapihan rakentamissuunnitteluun yhteensä 6,26 miljoonaa euroa. Siitä 5,4 miljoonaa euroa on valtiolle ja loput Tampereen kaupungille ja VR:lle. Tampere-Jyväskylä -radan kehittämiseen tulee EU-rahoitusta 3,23 miljoonaa euroa.

Pääradan Helsinki-Riihimäki -välin 2. vaiheen rakentamiseen Suomi oli hakenut 30,3 miljoonaa euroa, mutta siihen rahoituspäätös oli kielteinen. Samoin ei-valtiollisessa haussa ollut Suomi-rata Oy:n 8,65 miljoonan euron hakemus lentoradan suunnitteluun ei saanut rahoitusta.

- Tampereen henkilöratapiha on koko Suomen raideliikenteen toimivuuden kannalta keskeinen investointikohde. Rakentamissuunnittelun rahoitus mahdollistaa investoinnin aloittamisen. Väyläviraston investointiohjelmassa se on kiireisimmässä 1A-korissa. Valtion investointirahoitusta tarvitaan 117 miljoonaa euroa. Investointia rahoittavat lisäksi Tampereen kaupunki, VR ja Fintraffic Raide Oy, toteaa Pirkanmaan maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen.

Kielteinen EU-rahoituspäätös pääradan Helsinki-Riihimäki 2. vaiheen rakentamiseen oli Ahoselle suuri pettymys: - Kakkosvaiheen rakentamisen nopeuttaminen olisi kiireellisesti tarvinnut EU-rahoitusta. Pääradalla on jo suuri tarve päästä edistämään myös Helsinki-Riihimäki 3. vaihetta ja Helsinki-Tampere -peruskorjausta.

Maakuntajohtaja Ahonen muistuttaa Suomen pääradan kriittisestä merkityksestä maan junaliikenteessä. Sitä osoitti juhannuksena sattunut ikävä siltatöiden viivästys Lempäälässä: - Lähes koko maan junaliikenne oli vuorokauden verran kaaoksessa. Osin raideliikenteen palautuminen normaaliksi on kestänyt jo useita päiviä.

Lisätietoja:

  • Maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen

    Johdan Pirkanmaan liittoa ja maakunnan tulevaisuuden valmistelua. Johdan maakunnan edunvalvontaa ja yhteistyötä Euroopassa, Suomessa ja Pirkanmaalla. Tavoitteenani on kestävästi menestyvä kansainvälinen Pirkanmaa. Vastaan tuloksistamme maakuntavaltuustolle ja maakuntahallitukselle.

Kaikki artikkelit