Suomen valtio haki monivuotisesta Verkkojen Eurooppa -liikenneohjelmasta (CEF, Connecting Europe Facility) ensimmäisessä haussa rahoitustukea useille valtion hankkeille ja myös ei-valtiollisten toimijoiden hankkeille.
Euroopan komission 29.6.2022 julkaisemalla päätöksellä EU-rahoitusta tulee Tampereen henkilöratapihan rakentamissuunnitteluun yhteensä 6,26 miljoonaa euroa. Siitä 5,4 miljoonaa euroa on valtiolle ja loput Tampereen kaupungille ja VR:lle. Tampere-Jyväskylä -radan kehittämiseen tulee EU-rahoitusta 3,23 miljoonaa euroa.
Pääradan Helsinki-Riihimäki -välin 2. vaiheen rakentamiseen Suomi oli hakenut 30,3 miljoonaa euroa, mutta siihen rahoituspäätös oli kielteinen. Samoin ei-valtiollisessa haussa ollut Suomi-rata Oy:n 8,65 miljoonan euron hakemus lentoradan suunnitteluun ei saanut rahoitusta.
- Tampereen henkilöratapiha on koko Suomen raideliikenteen toimivuuden kannalta keskeinen investointikohde. Rakentamissuunnittelun rahoitus mahdollistaa investoinnin aloittamisen. Väyläviraston investointiohjelmassa se on kiireisimmässä 1A-korissa. Valtion investointirahoitusta tarvitaan 117 miljoonaa euroa. Investointia rahoittavat lisäksi Tampereen kaupunki, VR ja Fintraffic Raide Oy, toteaa Pirkanmaan maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen.
Kielteinen EU-rahoituspäätös pääradan Helsinki-Riihimäki 2. vaiheen rakentamiseen oli Ahoselle suuri pettymys: - Kakkosvaiheen rakentamisen nopeuttaminen olisi kiireellisesti tarvinnut EU-rahoitusta. Pääradalla on jo suuri tarve päästä edistämään myös Helsinki-Riihimäki 3. vaihetta ja Helsinki-Tampere -peruskorjausta.
Maakuntajohtaja Ahonen muistuttaa Suomen pääradan kriittisestä merkityksestä maan junaliikenteessä. Sitä osoitti juhannuksena sattunut ikävä siltatöiden viivästys Lempäälässä: - Lähes koko maan junaliikenne oli vuorokauden verran kaaoksessa. Osin raideliikenteen palautuminen normaaliksi on kestänyt jo useita päiviä.
Lisätietoja: