Vaikeina aikoina kouluihin tulisi luoda iloista, välittävää, lämmintä ja turvallista ilmapiiriä
Pirkanmaan koulutusryhmän nuorisoedustaja kirjoitti näkemyksiään maksuttomasta toisesta asteesta ja opiskelijoitten arjesta.
Tämän lukuvuoden alusta käynnistynyt maksuton toinen aste on ollut merkittävä satsaus suomalaisten nuorten tasa-arvoon. Olen itse ensimmäisen vuoden lukio-opiskelija ja arjessani uudistus näyttää varsin positiiviselta.
Kaikille maksuton toinen aste ei kuitenkaan ole näyttäytynyt samalta. Keskiarvorajat nousivat, joka on vaikuttanut erityisesti peruskoulussa heikoimmin menestyviin oppilaisiin. Oman kunnan lukioon, tai ammatilliseen koulutukseen pääseminen oli monelle viime vuosiin verrattuna entistäkin vähemmän itsestäänselvyys.
Maksuton toinen aste on hieno uudistus. Sen seurauksena ei kuitenkaan voi olla Tampereen kaltainen tilanne, jossa lukioihin otetaan sisään ainoastaan yli kahdeksan keskiarvoon yltävät oppilaat, eikä maksuton toinen aste saa aiheuttaa tilanteita, jossa sadat nuoret jäävät yhteishaussa ilman opiskelupaikkaa. En voi itse edes kuvitella, kuinka kipeä kokemus voi nuorelle olla, jos ei peruskoulusta päästessään kelpaakaan mihinkään.
Tulevina vuosina onkin kiinnitettävä erityistä huomiota aloituspaikkojen määrään ja tätä määrää tulisi lisätä. Onkin ollut hieno kuulla, kuinka tätä ollaankin lähdetty jo maakunnassamme järjestelemään.
Myös suorituspaineet ovat kasvaneet kouluissa. Opiskelijat kokevat koulunkäynnin ja opiskelun jopa turhankin raskaaksi. Syitä on monia - omalta osaltaan yhteiskuntaamme koetteleva pandemia epänormaalein järjestelyineen sekä jatko-opiskelupaikkojen nousseet piste- ja keskiarvorajat koettelevat opiskelijoiden jaksamista, motivaatiota ja mielenterveyttä.
Aikuisten tuella on vielä nuoruusiässäkin merkittävä vaikutus. Kannustava ilmapiiri, -asenne ja empaattiset taidot tulisivat kuulua jokaisen koulussa työskentelevän aikuisen työkalupakkiin.
Vaikeina aikoina onkin entistä enemmän pyrittävä luomaan kouluun iloista, välittävää, lämmintä ja turvallista ilmapiiriä.
Usein koulumaailmassa opiskelijoiden välinen kilpailu, sekä täydellisyyden tavoittelu menevät helposti opiskelijoilla yli. Siksi olisi tärkeää korostaa virheen sattuessa sen merkitystä oppimiseen.
Meistä kukaan ei ole täydellinen, vaikka usein sitä haluaisimmekin. Mutta virheiden ja kompastuksien kautta meistä jokaisesta saattaa tulla viisaampia, älykkäämpiä ja ymmärtäväisempiä.
Vili Paija
Pirkanmaan maakunnallinen nuorisovaltuusto
Kirjoittaja on Pirkanmaan liiton koordinoiman Pirkanmaan koulutusryhmän nuorisoedustaja.